EUROPEJSKA AKADEMIA SOŁTYSÓW
Skrypt 48 - 25 lutego 2003 r.
SAPARD: pytania przedsiębiorców - odpowiedzi agencji
W I turze składania wniosków przez przedsiębiorców (Działanie 1), zamkniętej 16 października 2002 r., pozytywną ocenę końcową uzyskały 162 wnioski (przy 216 złożonych) na łączną kwotę przekraczającą 156 mln zł (wykorzystanie dostępnego dla przedsiębiorców limitu z rocznych umów finansowych na lata 2000 i 2001 - 31,2%). Największym zainteresowaniem wśród firm zajmujących się przetwórstwem artykułów rolnych i rybnych, cieszyła się modernizacja sektora mięsnego - 44,44% złożonych wniosków. Od 6 stycznia do 7 lutego 2003 r. przyjmowane były wnioski w ramach II tury. W skrypcie odpowiedzi Agencji RiMR na pytania dotyczące SAPARDu zadawane przez przedsiębiorców. Zobacz opis schematów w skrypcie nr 3.
- Czy przetwórnia rozliczająca się na podstawie księgi przychodów i rozchodów (brak pełnej księgowości ponieważ roczny obrót firmy jest mniejszy niż 800 tys. EUR netto lub forma prawna czy zakres działalności nie wymaga takiej formy rozliczeń) może ubiegać się o pomoc? Zwracam uwagę, że w "Zasadach..." określono "Okres istnienia podmiotu uprawniający do ubiegania się o pomoc wynosi minimum 12 miesięcy oraz musi być zakończony bilansem." Dodatkowo, wymaganymi załącznikami do biznes planu są sprawozdania finansowe za ostatnie trzy lata obrachunkowe oraz za rok bieżący (za ostatni zakończony kwartał przed złożeniem wniosku) w tym bilanse majątkowe (F-02), rachunki zysków i strat (F-02) oraz przepływy pieniężne, które nie są wymagane polskim prawem dla tych podmiotów.
Aby spełnić ten wymóg, przesiębiorstwo-wnioskodawca na podstawie danych z prowadzonej książki przychodów i rozchodów (szczególnie zestawienie roczne zamykające rok obrachunkowy), sprawozdania PIT-5 oraz prowadzone obligatoryjnie ewidencje (środki trwałe, wyposażenie, itp.) powinien sporządzić uproszczony bilans, rachunek zysków i strat oraz przepływy finansowe (zachowując strukturę wzoru GUS F-02). Warto podkreślić, że nie jest to żaden wymóg dodatkowy, bowiem firma składając aplikację o pomoc w ramach Programu SAPARD jest zobowiązana do przedłożenia w części tabelarycznej biznes-planu bilansów, rachunków zysków i strat oraz przepływów finansowych, odwzorowujących zarówno przeszłość firmy, jak i projekcje finansowe na minimum trzy lata po zakończeniu inwestycji.
- Czy pomocą finansową z Programu SAPARD może być objęta inwestycja, na którą inwestor otrzymał (z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) dofinansowanie w formie dopłaty do oprocentowania kredytu komercyjnego?
- Czy każdy podmiot grupy kapitałowej (zakłady) może ubiegać się o pomoc finansową do wysokości limitów?
- Czy wnioskodawca działający w holdingu grupującym kilka spółek jednego właściciela (działających w tej samej lub różnych branżach) powinien wykazywać dane finansowe swojej spółki czy całej grupy? Bardzo często zdarza się tak, że spółki produkujące (potencjalni wnioskodawcy) pracują bez marży sprzedając towar innym spółkom holdingu, które realizują zyski.
Należy jednak zaznaczyć, że od beneficjenta Działania 1 wymagane są np. takie informacje, jak opis prowadzonej działalności, sytuacja finansowa przedsiębiorcy, plan przedsięwzięcia zawierający opis przedsiębiorstwa (§ 6 ust. 2 Rozporządzenia RM), a na żądanie Agencji także wszelkie inne dokumenty dotyczące aktywów, pasywów i przepływów pieniężnych (§ 6 ust. 3). Jeżeli w danym przypadku przedstawienie rzetelnych danych w tym zakresie bez załączenia odpowiednich danych dotyczących rozliczeń między wnioskodawcą a holdingiem wydaje się niemożliwe, to wówczas beneficjent powinien przedstawić te dane. Kwestie stosunków między wnioskodawcą a holdingiem mogą bowiem przesądzać np. o ocenie jego sytuacji finansowej.
- Czy przy zgłoszeniu wniosku o płatność beneficjent musi przedstawić dowody zapłaty za 100% całkowitych kosztów inwestycji; czy też wystarczą dowody opłacenia w wysokości 100% kosztów kwalifikowanych?
- Co ma uczynić zakład, który rozpoczął działalność np. 30 lat temu i brak dokumentów tak szczegółowych?
- Czy możliwe jest złożenie wniosku na kontynuację inwestycji? Konkretnie: wnioskodawca przedstawia we wniosku o pomoc koszty związane z budową ścian i dachu, a pomija koszty budowy fundamentów, które zostały wybudowane wcześniej, są już opłacone i nie będą przedmiotem wniosku?
- Co rozumie się pod pojęciem, że inwestycja spełnia wymagania UE w przypadku budowy nowej rzeźni? Czy oznacza to, że na dzień złożenia wniosku o płatność ubojnia powinna być oddana do eksploatacji?
- Czy w ramach Schematu 1.1 przedsiębiorstwo uboju drobiu może składać projekt na zakup specjalistycznego środka transportu do przewozu żywego drobiu i samochód-chłodnię do transportu mięsa?
- W jaki sposób wnioskodawca ma udokumentować brak odpowiedniej mocy produkcyjnej w stosunku do istniejącej bazy surowcowej w przypadku budowy nowych rzeźni ? Jakie dokumenty powinny potwierdzać zasadność takich inwestycji i przez kogo powinny być wydawane?
1) charakterystyka rynku, na jakim działa przedsiębiorstwo,
2) sprzedaż i jej struktura (główne produkty, kierunki sprzedaży na kraj i eksport, z uwzględnieniem rynku krajów UE),
3) udział w rynku krajowym,
4) główni konkurenci,
5) perspektywy i warunki utrzymania się na rynkach,
6) zaopatrzenie i baza surowcowa (dostępność surowca, umowy długoterminowe z dostawcami, współpraca z grupami producentów rolnych, główni dostawcy i ich udział w dostawach ogółem),
7) organizacja dystrybucji (organizacja dystrybucji w przedsiębiorstwie, sieć zbytu, główni odbiorcy i ich udział w sprzedaży ogółem, stopień zależności, stosowane najczęściej formy rozliczeń).
W biznes planie wnioskodawca powinien przedstawić wszelkie argumenty przemawiające za koniecznością budowy nowej rzeźni.
- Czy w przypadku grup producentów wymóg 12-miesięcznego okresu działalności dotyczy okresu od zarejestrowania grupy na liście Wojewody czy okresu działalności podmiotu, który status grupy otrzymał (np. spółdzielnia)? Przykład: Spółdzielnia działająca od kilkunastu lat, złożyła wniosek o wpis na listę Wojewody. Po uzyskaniu statusu grupy producentów chce się ona starać o dotację jako grupa. Czy minimalny 12-miesięczny okres będzie się liczył od momentu rejestracji, czy od początku działalności jako spółdzielnia?
Zdaniem agencji podmiot, który prowadzi od ponad roku działalność gospodarczą, a od krótszego czasu jest również zarejestrowany jako grupa producentów może ewentualnie ubiegać się o pomoc z SAPARD, ale na warunkach ogólnych, o których mowa w § 3 ust. 1 Rozporządzenia RM (jako przedsiębiorca prowadzący działalność związaną z przetwórstwem).
(materiał ze
strony ARiMR
)