POLITYKA TRANSPORTOWA
Traktat o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej w artykułach 3 oraz 74 do 84 daje podstawy do określenia koncepcji przemieszczania osób i towarów na Europejskim Rynku Wewnętrznym, jak również do i z państw trzecich, zasad tranzytu, rozwoju transportu zgodnie z postulatami ochrony środowiska i warunkami bezpieczeństwa, a także ustalenia zasad działania na rynku przedsiębiorstw transportowych.
Od roku 1993 funkcjonuje Wspólny Rynek Transportowy. Pozwala on firmom z Unii Europejskiej na swobodne prowadzenie usług na całym obszarze rynku wewnętrznego. Stosowane są przy tym następujące reguły: 1) liberalizacja rynku - czyli brak ingerencji państwa w postaci limitów, stawek lub cen; 2) swoboda funkcjonowania firm w ramach Unii Europejskiej; 3) swoboda wyboru firmy przewozowej przez klienta; 4) ingerencja Wspólnoty jest możliwa dopiero po wyczerpaniu środków działania dostępnych danemu państwu członkowskiemu (zasada subsydiarności).
Wspólnota Europejska wspiera tzw. transport łączony (kombinacja przewozów kolejowych i drogowych). Wynika to z obecnego nadmiernego obciążenia i zatłoczenia dróg niosącego zagrożenia dla ludzi i środowiska oraz poważne utrudnienia w płynności ruchu. Wspiera również włączanie sieci komunikacyjnych narodowych w sieć ogólnoeuropejską przez kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz subwencje na służące takim celom projekty inwestycyjne. Wspólnota postuluje także stosowanie przy budowie i modernizacji sieci transportowych współfinansowania przez kapitał publiczny i prywatny.